‎بیانیه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در خصوص قانون اخذ مبلغی از فروش بلیت کنسرت‌ها توسط دولت

‎بیانیه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در خصوص قانون اخذ مبلغی از فروش بلیت کنسرت‌ها توسط دولت

‎زنهار که به جای مرهم، داغ و درفش بر پیکر موسیقی نزنید

‎چو پرده‌دار به شمشیر می‌زند همه را
‎کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

‎بار دیگر هنر قربانی بداندیشی می‌شود.
‎در چند روز اخیر خبر تصویب دریافت سهم ده درصدی از فروش بلیت کنسرت‌ توسط مجلس شورای اسلامی و به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و فرهیختگان موسیقی ایران را غرق در بهت و ناامیدی کرد و در واپسین روزهای سال، به جای افزایش امید و نشاط، اندوه بی‌پناهی را همچون داغی بر جان و روان رنجورشان برجا گذاشت.

‎هنرمندانی که با وجود ناهمواری‌ها و مصائب فراوان در تمام چهل سال گذشته، عاشقانه برای حفظ هنر و فرهنگ اصیل ایستاده‌اند و با وجود محدودیت‌ها و موانع بسیار، تن به انحراف و عدول از ارزش‌ها و اصول خود نسپرده‌اند، اینک باید از دلهره‌ی سهم‌خواهی سیستمی که هیچ‌گاه به درستی به حمایتشان برنخاسته، اندک امیدشان به فعالیت و گذران آبرومندانه‌ی زندگی را هم ببازند و باقی‌مانده‌ی ناچیز عرصه‌ی هنر و فرهنگ را نیز کلّا و یک‌جا به میدان‌داری صنعت سرگرمی بسپارند.

‎امروز در عجبیم که معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقابل با هنر برمی‌آید و با قربانی کردن هنرمند ایرانی چنین گام غیر کارشناسانه و مهلکی برمی‌دارد و تصمیم خود را بر کرسی قانون می‌نشاند و مقام عالی وزارت دم بر نمی‌آورد.

‎شگفتا و دردا که در پس چنین اقدامی، با قلب واقعیات عریان اقتصاد سیاسی، نگرش و اهداف دلسوزانه‌ای نیز برای این اقدام ناروا تراشیده می‌شود که خود ضربه‌ای کاراتر بر روی زخم‌های پیشین هنرمندان موسیقی وارد می‌آورد و تلاش برای کسب درآمد وزارت ارشاد را با هدف حمایت از موسیقی توجیه می‌کند.

‎مگر فرهنگ و هنر و به تبع آن هنر موسیقی و موسیقی هنری و علمی در تمام جهان بدون حمایت‌های ملی و دولتی توان و امکان تداوم و بقا را دارد که این بار در کشور ما به زور قانون می‌خواهند بخشی از اندک درآمد آن را نیز به نفع دولت مصادره به مطلوب کنند؟

‎انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران مطابق وظایف ذاتی و قانونی خود ضمن تلاش برای پشتیبانی از اهالی موسیقی، توجه مقامات تصمیم‌گیر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان را به نتایج و تبعات بدفرجام این اقدام عجولانه جلب می‌کند.

‎به نمایندگی از هنرمندان موسیقی هشدار می‌دهیم که کمترین آسیب این مصوبه‌ ضربه زدن به هنر موسیقی و کاستن از جایگاه هنرمندان و فراهم ساختن عرصه برای تاخت و تاز گونه‌های بی‌محتوا و کم‌مایه‌ی موسیقی تجاری داخلی و وارداتی خواهد بود. طبیعی‌ست با گران‌تر شدن بهای بلیت کنسرت‌ها، مخاطبان واقعی موسیقی هنری از هنرمندانشان دور و هنر موسیقی به زیرزمین و فضاهای غیر رسمی و مجازی رهنمون خواهد شد.

‎انجمن با نارضایتی قاطع از تصویب چنین قانونی در مجلس محترم شورای اسلامی، خواستار بازنگری فوری و لغو بی‌بازگشت چنین قانون ضد هنری در عرصه‌ی موسیقی ایران است.

‎همچنین خواستار آنیم که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان و قانون‌گذاران محترم قوه‌ی مقننه زین پس، دست‌کم در چنین مواردی که مصوباتشان با حیات و بقای هنر و هنرمند ارتباط مستقیم دارد، اخذ نظرات کارشناسی هنرمندان مستقل و صنف موسیقی را جزو ملزومات و پیش‌نیازهای تصمیمات و مصوبات خود بدانند.

‎انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران
‎۲۷ اسفندماه ۹۷

ارسال یک نظر

نسخه آزمایشی